Publikováno: 29.červenec 2012
V minulosti Daewoo, dnes je pro české řidiče americkým symbolem Chevrolet. Korejská automobilka, která je nyní pod křídly koncernu General Motors, vyrábí automobily, které jsou určeny k prodeji po celém světě. Za dva roky dokázala prodat více než milion kusů modelu Cruze. Ten se už vyrábí v 7 zemích. V současnosti na evropský trh přichází verze kombi.
Zatímco v USA rostla prodejní čísla cruze díky sedanu, v Evropě k tomu přispěl i později představený pětidveřový hatchback. „Pro starý kontinent je to mezi kompaktními auty málo. Víc než pětina prodejů totiž připadá na verzi kombi,“ připomíná prezidentka Chevroletu Europe Susan Docherty.
Vzhledem k tomu, že evropskou odnož Chevroletu řídí žena, proto není orientace značky na praktické rodinné vozy žádným překvapením. „Považujeme spojení slov Cruze a kombi za vítězné zaklínadlo pro evropské řidiče,“ ohání se magickými výrazy devětačtyřicetiletá vrcholná manažerka. Proč ne? Tohle auto se má podle plánů Chevroletu stát významným hráčem mezi menšími kombíky.
Má na to? To jsme měli možnost poprvé posoudit na premiérových jízdních testech pro evropské novináře v Kolíně nad Rýnem. Multikulturní skupinku žurnalistů z Česka, Slovenska a Turecka překvapila už na letišti strohost tiskového brífinku. Stručně řečeno: nejoblíbenější model Chevroletu má teď větší kufr, nový multimediální modul (infotainment MyLink) a dva nové motory. Takové bylo základní sdělení před testovacími jízdami.
„Tak stručnou tiskovku nepamatuju,“ prohodil suše zkušený kolega Vladimír Rybecký, když jsme nastupovali do dvoulitrového dieselu (výkon 120 kW). Tohle auto jsme si na úvod vzali úmyslně, protože jsme ho chtěli srovnat s vlastnostmi verze s novým dieselem 1.7 s výkonem slabším o 24 kilowatů.
Než jsme začali polykat první kilometry po kvalitních německých silnicích, osahal jsem palubní desku. „Jenom tvrdé plasty, ale ta látka na palubce se mi celkem líbí,“ začínám debatu o novince. „To víš, americký styl. Navíc provedení odpovídá ceně,“ připomněl český novinářský kolega ještě jeden důležitý údaj z krátké tiskovky. Oznámena na ní totiž byla zaváděcí cena pro český trh – 302.900 korun za benzínovou verzi 1.6.
„To mi vrtá hlavou, proč to nestáhli ještě o tři tisíce, aby měli cenu pod hranicí tří set tisíc,“ stačím ještě prohodit, než vyrazíme. „No nediv se, cruze se pro Evropu vyrábí v Koreji, kam se musí vozit z Evropy i motory, a ta přeprava tam a zpátky něco stojí,“ uzavírá debatu můj parťák pro testovací jízdy.
Kouzelná trasa dlouhá asi padesát kilometrů mezi kopci posetými vinicemi v okolí řeky Rýn rychle uběhla. Dvoulitrový diesel nás pod kapotou kombíku nezklamal. Než si ale stačíme sdělit dojmy, sedáme do stříbrného cruze s novým naftovým motorem o objemu 1,7 litru. Zvědavost nás hned posílá dál. Po vystřídání za volantem oba skoro jednohlasně konstatujeme: „Není co řešit, jednasedmička bohatě stačí. Má víc než dostatečný zátah a velmi klidný chod. Není důvod připlácet za dvoulitr.“
Registr vozidel: Aby bylo možné zaregistrovat nové či ojeté vozidlo do evidence, musíte mít mimo jiné sjednané povinné ručení a na úřadu doložit originál zelenou kartu. Každé vozidlo provozované na území ČR, musí být zaregistrováno dle trvalého (u cizinců dle přechodného) bydliště.
Všechny tři vozy, které jsme postupně vyzkoušeli, měly systém Start/stop a šestistupňovou manuální převodovku, kterou využívá například „koncernová sestra“ z produkce Opelu – model Astra. Mimochodem právě s astrou má cruze dost společných dílů v interiéru i třeba podvozkovou plošinu. Německý reprezentant se však může pochlubit propracovanější zadní nápravou a tudíž i kvalitnějšími jízdními vlastnostmi.
Vraťme se ještě k převodovce. V astře s v ní totiž pracuje snadněji. „Přijde mi, jako by v cruzu řadící páka nešla tak hladce a přesně v drahách,“ neodpustil jsem si svůj postřeh. „Taky jsem si toho všiml. Bod k dobru u mě má cruze za užší středový tunel, který tolik nepřekáží pravé noze řidiče a zvětšuje vnitřní prostor,“ přidává svůj postřeh Vlado Rybecký. Ale to už nás čeká poslední výměna vozů.
Na konec jsme si nechali druhou motorářskou novinku – benzínový turbomotor 1.4 (103 kW). Hned po prvních kilometrech zjišťujeme, že tenhle agregát se jízdním komfortem nevyrovná oběma dieselům. Akcelerací z klidu na stovku za 9,5 sekundy se sice řadí mezi ně, ale za cenu vyššího hluku a méně plynulého zátahu. „Vítěz je jasný. Jednasedmička v naftě, i když jeho cenu ani ceny dalších motorizací, které jsme vyzkoušeli, neznáme,“ shodli jsme se v závěrečném hodnocení. Tím spíš, že kombinovaná spotřeba nejslabšího dieselu je 4,5 litru.
Ještě v něčem jsme byli zajedno. Cruze kombi v ničem nevyniká, ale ani nezklame. Za velmi slušnou cenu nabídne spolehlivé služby a celkem slušný vnitřní prostor včetně kufru o objemu pět set litrů. Nechybí ani moderní multimediální modul s česky mluvící navigací, možností přehrávání videí i zvuků a dalšími užitečnými funkcemi. A to není na evropském trhu hladovém po verzích kombi málo.